درخت کاری

منتشر شده در : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵

به نام خدا   بیانات امام خامنه ای پیرامون روز درختکاری هرایرانی یک درخت روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است؛ چون درخت و گیاه برای کشور،برای زندگی، برای مردم، برای تنفس، یک امر ضروری است. کاشت درخت،، برای کشور مایه‌ی برکت و آبادانی باشد….

به نام خدا

 

بیانات امام خامنه ای پیرامون روز درختکاری

هرایرانی یک درخت

روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است؛ چون درخت و گیاه برای کشور،برای زندگی، برای مردم، برای تنفس، یک امر ضروری است. کاشت درخت،، برای کشور مایهی برکت و آبادانی باشد. واقع قضیه هم همین است که گیاه و درخت برای هر کشوری، برای هر مجموعهی انسانیای، مایهی برکت است؛ برای همین هم در شرع مقدس اسلام و در احادیث ما، به مسئلهی درخت و نگهداری درخت و جلوگیری از قطع کردن درختان توصیه شده. خب، حالا این یک توصیهی اسلامی است. امروز همهی مردم دنیا هم به این مسئله توجه دارند و شاید بشود گفت که همیشه مردم و جوامع بشری به مسئلهی درخت اهمیت میدادهاند. سنت درختکاری، خیلی سنت خوبیی است. کار ما که درخت میکاریم، یک کار نمادین است. ما یک درخت میکاریم، معنایش این است که جوانها که چندین برابرِ نیروی یک آدم پا به سن گذاشته‌ای مثل ما در آنها وجود داردد و نشاط بیشتری دارند، تعداد بیشتری درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیله‌ی حیات. متأسفانه در طول سالهای متمادی، به مسئله‌ی درخت بیاعتنائی شده. البته حالا خوشبختانه مردم و مسئولین به درخت و به محیط زیست توجه نشان میدهند، لیکن به نظر میرسد که هرچه بیشتر بایستی در این زمینه کار کرد. به نظر من خود مردم هم مؤثرترین و مهمترین بخش از این کار را بر عهده دارند: حفظ جنگلها، حفظ مرتعها، حفظ زمینهای حاصلخیز و حفظ باغات.

ما از مردم خواهش میکنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته میشود و در زبانها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند در این ایّام – که ایّام درختکاری و فصل درختکاری است – هرچه میتوانند [کاشت درخت را] افزایش بدهند. و جلو دست تطاولی که دراز میشود گاهی به فضاهای سبز را، هم مردم و هم مسئولان بالخصوص بگیرند. اما باید مراقب باشیم که درختهائی را که موجود است، حفظ کنیم؛ یکی از کارهای مهم این است.

بیانات مقام معظم رهبری پیرامون روز درختکاری

 

واحد فرهنگی هیات کربلا 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال کنید

*

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت