فاطمیه ۹۴

منتشر شده در : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵

زندگینامه حضرت فاطمه (س) اسم آن حضرت، فاطمه است و برای آن بزرگوار هشت لقب ذکر کرده اند: صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، بتول، عذرا، مبارکه و طاهره. از بعضی روایات استفاده می شود که زکیه و محدثه از القاب آن خانم است و کنیه او ام ابیها است. عمر آن بزرگوار تقریبا هجده سال است….

زندگینامه حضرت فاطمه (س)
اسم آن حضرت، فاطمه است و برای آن بزرگوار هشت لقب ذکر کرده اند: صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، بتول، عذرا، مبارکه و طاهره. از بعضی روایات استفاده می شود که زکیه و محدثه از القاب آن خانم است و کنیه او ام ابیها است. عمر آن بزرگوار تقریبا هجده سال است. در روز جمعه بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت به دنیا آمدو سال یازدهم از هجرت، سوم جمادی الثانیبه دست گردانندگان سقیفه بنی ساعده شهید شد.
مادری چون خدیجه دارد که باید گفت اسلام مرهون زحمات آن بزرگوار است. مادری که سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابی طالب را اداره کرد و همه اموال خود را در این راه خرج کرد. مادری که دوش بدوش رسول اکرم، اسلام را یاری فرمود و در این راه سنگها به بدن مبارکش فرود آمد، بی حرمتیها به او وارد شد صبر و استقامت او زیادتر می گشت. زهرا علاوه بر آنکه در دامن مادری فداکار، با گذشت و با استقامت، و در دامن پدری چون پیامبر گرامی پرورش یافت، محیط زندگی او محیط پر تلاطمی بود. مکه با آن مصیبتها و حوادث ناگوار، محیط پرورش او بود.
زهرا سلام الله علیها از نظر همسر و مصاحب:
و از نظر اولاد صالح نیز، فوق العاده است. شوهری چون امیرالمومنین دارد که بیش از سیصد آیه از قرآن شریف درباره او نازل شده. شوهری که از نظر تاریخ، قطعی است که اسلام مرهون او است.
فرزندانی چون حسن، حسین، زینب و کلثوم دارد که اگر نبودند، قطعا اسلام نبود وزهرا از نظر فرزند، ام الائمه است، سر مستودع است، مادر عصاره عالم خلقت، حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
زهرا سلام الله از نظر فضایل انسانیت:
چه می توان گفت در حق کسی که پیامبر گرامی (ص) کرارا درباره اش فرموده است: همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده و تو را بر همه زنها رجحان داده است. انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر. همانا کوثر را بر تو ارزانی داشتیم، پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن، به درستی که بدخواه تو دنباله بریده است.
زهرا سلام الله از نظر علم:
دارای مصحف است. این کتاب را ائمه به آن افتخار می کرده اند و می گفتند: علم ما کان و یکون و ما هو کائن در آن است; و به خط امیرالمؤمنین و املای حضرت زهرا سلام الله علیهما می باشد.
زهرا زهرا سلام الله از نظر عبادت:
تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار با فضیلت است. امام صادق علیه السلام فرموده: «تسبیح جده ام زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار رکعت نماز بهتر است » . می گویند: زهرا برای کمک، خادمه ای لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلکه لازم بود. چون زهرا سلام الله علیها بر رسول الله وارد شد قبل از آنکه در این مورد چیزی بگوید، پیامبر فرمود: زهرا جان می خواهی چیزی به تو یاد دهم که بهتر از دنیا و آنچه در آن است باشد؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله)فرمود: بعداز نماز سی و چهار مرتبه «الله اکبر» و سی و سه مرتبه «الحمد لله» و سی و سه مرتبه «سبحان الله» بگو و آن را با «لا اله الا الله» ختم کن. این کار برایت از چیزی که می‌خواهی و از دنیا و هرچه در آن است،‌بهتر است.
زهرا سلام الله و شیوه های دفاع از ولایت و امامت:
۱. استفاده از امكان سوگواری بر پیامبر
در كتب تاریخی نقل شده كه زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بسیار گریه می‌كرد، زهرا (سلام الله علیها) كه در سن كودكی در مقابل مصیبت فقدان مادر آن همه صبوری و شكیبایی نشان داده است و از کودکی یاور پدر بزرگوارش در تحمل سختی ها و مصائب بوده است؛ آیا این همه بی تابی و گریه او تنها برای مصیبت رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شگفت انگیز نیست؟! او که در مقابل مقدرات الهی از همه تسلیم‌تر بود!! سلاح حضرت زهرا سلام الله عليها در اين مبارزه اشك بود و این است كه ولايت ستيزان از گريه هاي ايشان به ستوه مي آمدند و تحمل صداي گريه ايشان را نمي كردند زيرا حضرت با گريه هاي خود به امت اسلامي آگاهی داده و مظلوميت ولايت را بازگو مي كردند.
راز این گریه‌های زهرا (س) این است که این کار عاملی برای بیدار و هوشیار كردن مردم بوده است. زیرا ایشان ضمن عزاداری و مرثیه سرایی برای پیامبر مصایب بزرگتری که آینده اسلام و مسلمانان را تهدید می کرد را به مردم گوشزد می نمود و نیز با این کار خود سبب می شد که مردم ابتدا از خود سپس از دیگران و حتی از خود زهرا (سلام الله علیها) علت این همه ناراحتی را جویا شوند و این فرصتی بود تا فاطمه بتواند مظالم غاصبان وخطر بزرگ پیش رو را بازگو نماید. به همین دلیل ایشان به مکانهای اجتماع مردم چون سر قبر پیامبر و شهدای احد و قبرستان بقیع می رفتند و در همه این مواقع به یادآوری مظالم و مصیبت های وارده بر خاندان عترت می پرداختند.
۲. مطالبه کردن فدک
فدک دهکده ای بوده است که چون با نیروی نظامی گرفته نشد و مردم آن با پیغمبر آشتی کردند به عنوان غنیمت بین مسلمانان تقسیم نشد و متعلق به پیامبر محسوب می شد. ایشان نخست از آن در آمد برای مصارفی چون: کمک به مستمندان بنی هاشم، شوهر دادن دختران، داماد کردن پسران آنان و مصرفهای دیگر استفاده می کردند؛ سپس آن را به دخترشان فاطمه دادند. اما پس از رحلت پیامبر خلیفه چنین تشخیص داد که پیامبر به عنوان رئیس مسلمانان در آن مال تصرف می کرده است، نه به عنوان مالک؛ پس حالا هم حق تصرف با حاکم است، نه با دختر پیامبر!
چرا فاطمه (س) فدك را مطالبه نمود؟ تعدادی از عواملی که در این امر دخالت داشته اند را می توان به نحو زیر خلاصه نمود:
۱. هدف غاصبان حکومت از غصب فدک تضعیف اهل بیت (ع) از جهت اقتصادی بوده است برای این که آنها فقیر شوند و مردم از گرد امام علی (ع) پراکنده گردند.
۲. اراضی فدک بهره ی زیادی داشت و هیأت حاکمه آن روز نمی توانستند از آن چشم پوشی کنند.
۳. اگر پس از مطالبه فدک آن را به حضرت زهرا (س) برمی گرداندند ایشان به مطالبه حق از دست رفته امام علی (ع) می پرداخت و خلیفه نمی توانست سخنش را نپذیرد زیرا قبول کرده بود که هر چه زهرا می گوید راست است.
۴. اهل بیت (ع) می توانستند از درآمد فدک برای اصلاح وضع زندگي فقرا وصله رحم در راه تقويت اسلام و حريم ولايت و امامت استفاده نمایند.
۳. رفتن به خانه های مهاجر و انصار و روشنگری در مورد آن و استفاده از موقعیت حسنین (علیهم السلام)
على (عليه السلام) تا مدتى حضرت فاطمه زهرا و دو فرزندش حسن و حسين را برمي داشت و در خانه سران مهاجرين و انصار مي رفت و با آنها سخن می گفت و سخنان پیامبر در مورد خودش و اهل بیتش مخصوصاً حسنین (علیهم السلام) را به آنها یادآور ی می نمود و با این کار سعی داشت حق از دست از دست رفته خویش و اهمیت زمامداری جامعه اسلامی را به مسلمانان یادآوری نماید و مردم را براه راست هدایت کند، اين كار تا وفات فاطمه زهراء (علیها السلام) ادامه داشت چون فاطمه زهراء كه در حقيقت هسته مركزى حزب على و پشتيبان او بود درگذشت آن حضرت دست از دعوت كشيد و تسليم اكثريت شد.
۴. گذشت از جسم و جان (آسیب های جسمانی)
بانوی بزرگ اسلام در راه دفاع از دین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند ودر راه خطیر انجام وظیفه الهی خویش از همه وجودشان گذشتند؛ و در راه خدا جسم و جان خود را فدا کردند. پیکر مطهر ریحانه پیامبر آسیبهای فراوانی در این راه دید که خود نشان دهنده این است که مسئله امامت جامعه اسلامی پس از پیامبر اسلام آنقدر دارای اهمیت است که ایشان به چنین فداکاری بزرگی دست زدند بدین جهت اشاره به این موضوع ضروری می نماید. بر طبق احادیثی که در منابع معتبر آمده است که در این مختصر از جمله آسیبهای جسمانی ایشان به مواردی اشاره می شود:
الف.سقط جنین؛ شيخ صدوق در امالى روایت کرده که رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) فرمود: «هر گاه زهرا را مشاهده مى‏ كنم، آن ستمهايى به يادم مى ‏آيد كه بعد از من در حق او خواهد شد. گويا مى ‏بينم كه ذلت داخل خانه وى شده باشد. احترامش از دست رفته باشد. حقش را غصب كرده باشند. از دريافت ارث خود ممنوع شده باشد. پهلوى او شكسته شده باشد. جنين وى سقط شده باشد و او فرياد مى ‏زند: وا محمداه! ولى كسى به دادش نمى‏ رسد»
ب. جراحت پهلو؛ در كتاب سليم بن قيس الهلالي آمده است:« دومی شمشیر را که در غلاف بود را بالا برده و چنان به پهلوی فاطمه (علیها السلام) زد که فریاد زد. »
ج. جراحت بازو؛ در کتاب احتجاج آمده است: « قنفذ تازيانه بر بازوى مبارك آن بضعه خير البرية زد به نوعى كه آن محل ضرب مثل دملوج و دمل گرديد و اثر آن ضرب مانند نشان و داغ بر بازوى آن ساجده باقى ماند مع هذا دست از شوهر خود برنمي داشت»
د. جراحت سینه؛ عمر فاطمه را بین در و دیوار فشار سختی داد … و میخ در به سینه حضرت فرو رفت …
۵. غضب بر غاصبان خلافت
در تاریخ آمده است که وقتی حضرت زهرا (علیها السلام) پس از آن همه مصائب و جراحات جسمی و روحی در بستر بیماری بود اولی و دومی خواستار دیدار ایشان شدند اما حضرت زهرا (علیها السلام) به آنها اجازه نداد پس به سراغ امام علی (علیه السلام) رفتندو او را واسطه قرار دادند امام بزرگوار ما از زهرا (علیها السلام) خواست رخصت دهد و این چنین شد که زهرا (علیها السلام) آنها را به حضور پذیرفت اما آنچه آنها گمان می کردند به دست نیاوردند و زهرا (علیها السلام) با غضب بر آنان و سخنان بر حق خود باز هم به مطالبه حق پرداخت.
منابع :
منتهی الامال
بحار الانوار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال کنید

*

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت