ولادت حضرت امام علی النقی(ع)

منتشر شده در : ۱۳۹۵/۱۱/۲۸

ولادت حضرت امام علی النقی(ع) تبریک تهنیت باد طلوع ستاره‏ی تابناک ولایت، خورشید عدالت، فرزند ایمان، مهبط انوار رحمان، مفسر بزرگ آیه‏های قرآن، حضرت امام علی النقی(ع) تهنیت باد.   *تولد نور نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ ه .ق، محله ای به نام صریا در اطراف مدینه، شاهد میلاد امام ابوالحسن علی النقی الهادی(ع) بود….

ولادت حضرت امام علی النقی(ع) تبریک تهنیت باد


طلوع ستاره‏ی تابناک ولایت، خورشید عدالت، فرزند ایمان، مهبط انوار رحمان،
مفسر بزرگ آیه‏های قرآن، حضرت امام علی النقی(ع) تهنیت باد.

 

*تولد نور

نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ ه .ق، محله ای به نام صریا در اطراف مدینه، شاهد میلاد امام ابوالحسن علی النقی الهادی(ع) بود. پدر ایشان، امام جواد(ع) و مادر ایشان، سمانه، کنیزی باتقوا و با فضیلت بود.

آن امام همام لقب های متعددی مانند: نقی، هادی، امین، فقیه و عالم داشت.۱ایام کودکی امام در مدینه و در فراق پدر سپری شد و آن حضرت با وجود سن کم، جانشین خوبی برای پدر بود. دستگاه حکومت در آن سال ها چند بار امام جواد(ع) را مورد آزمون علمی قرار داد و ایشان به شایستگی در این آزمون آن هم در سن کودکی درخشید.۲

امام هادی(ع) در سال ۲۲۰ ه .ق، پس از شهادت پدر گرامی اش، بر مسند امامت نشست، درحالی که در این هنگام هشت ساله بود. مدت امامت آن حضرت ۲۳ سال و عمر شریفش ۴۱ سال بود. امام هادی(ع) در سال ۲۵۴ در شهر سامرا به شهادت رسید. خلفای عباسی معاصر امام عبارت بودند از: معتصم، برادر مأمون (۲۱۷-۲۲۷)؛ واثق، پسر معتصم (۲۲۷-۲۳۲)؛ متوکل، برادر واثق (۲۳۲-۲۴۸)؛ منتصر، پسر متوکل (۶ ماه)؛ مستعین، پسرعموی منتصر (۲۴۸-۲۵۲) و معتز، پسر دیگر متوکل (۲۵۲-۲۵۵). امام هادی(ع) در زمان خلافت متوکل مسموم شد و به شهادت رسید و در خانه خود به خاک سپرده شد.

*زیارت جامعه کبیره

زیارت جامعه کبیره، از ارزشمندترین میراث شیعه است که از امام هادی(ع) به یادگار مانده است. این زیارت، یک دوره کامل امام شناسی است. امام علی النقی(ع) با این زیارت، شیعیان را آرام آرام برای دوره غیبت امام زمان(عج) آماده می کرد تا در آن دوران که امام زمان خود را مستقیم نمی بینند، شناخت کاملی به ولی خدا پیدا کنند.

*پاسخ امام هادی(ع) به پرسش های پیچیده یحیی بن اَکْثَم

یحیی بن اَکْثَم، از دانشمندان برجسته درباری بود که چند سؤال مشکل را تنظیم کرد و به واسطه برادر امام هادی(ع)، برای آن حضرت فرستاد. امام پس از اینکه دریافت برادرش نمی تواند به پرسش ها پاسخ دهد، فرمود: جواب پرسش ها را بنویس!

۱.. پرسش: بر اساس آیه ۴۰ سوره نمل، آن که علمی از کتاب داشت (یعنی وزیر سلیمان به نام آصف)، به سلیمان گفت: من تخت بلقیس را پیش از آنکه چشم بر هم نهی، نزد تو حاضر می کنم. سؤال من این است. مگر پیامبر خدا، حضرت سلیمان به علم آصف نیازمند بود؟

پاسخ امام: «آن که علمی از کتاب داشت، آصف بود و حضرت سلیمان از شناخت آنچه آصف می شناخت، ناتوان نبود، بلکه می خواست به امت خود بفهماند حجت پس از من آصف است و آن علم را سلیمان، به امر خداوند به آصف سپرده و آموخته بود تا مردم درباره امامت و راهنمایی های آصف، اختلاف نکنند».

۲. پرسش: بر اساس آیه ۱۰۰ سوره یوسف، «یوسف پدر و مادرش را بر فراز تخت برد و آنها و فرزندانش در برابرش به سجده افتادند.» سؤال من این است که چگونه یعقوب پیامبر و فرزندانش بر یوسف سجده کردند؟

پاسخ امام: «سجده یعقوب و فرزندانش در برابر یوسف، برای اطاعت از خدا و اظهار محبت به یوسف بود، نه برای یوسف، چنان که سجده فرشتگان بر آ دم، برای آدم نبود، بلکه اطاعت از خدا و اظهار علاقه به آدم بود»

۳. پرسش: منظور از «سَبْعةُ اَبْحُرْ» (هفت دریا) در آیه ۲۷ لقمان چیست و در کجا قرار دارد؟ در این آیه خداوند می فرماید: «و اگر همه درختان روی زمین قلم شود و دریا برای آن مرکب گردد و هفت دریا به آن افزوده شود، همه تمام می شود، ولی کلمات خدا پایان نمی گیرد»

پاسخ امام: «هفت دریا عبارت است از: چشمه کبریت؛ چشمه لَمین؛ چشمه برهوت؛ چشمه طبریه؛ آب گرم ماسنبدان (محلی در خوزستان)؛ آب گرم آفریقیه، معروف به لسان و چشمه بحرون. کلمات پایان ناپذیر خدا ما هستیم که فضایلمان بیرون از مرز درک است»

۴. پرسش: خداوند در آیه ۷۱ زخرف در وصف بهشت می فرماید: «هرچه دل بخواهد و چشم از آن لذت برد، در بهشت موجود است. پس چرا خداوند آدم را که تنها، گندم خورد، عذاب و کیفر کر»

پاسخ امام: «آن درختی که خداوند بر آدم و همسرش نهی کرده بود، درخت حسد بود [که به استعاره درخت نامیده شده است]. خداوند به آنها سفارش کرده بود که به چشم حسد، بر کسانی که خدا بر مخلوقات دیگر برتری شان داده است، ننگرند. آدم فراموش کرد و بر آنها حسد بُرد و عزم و تصمیمی نداشت»

۵.پرسش: چرا نماز صبح باید بلند خوانده شود، با اینکه از نمازهای روزانه است و بلند خواندن برای نمازهای شبانه است؟

پاسخ امام: «بلند خواندن نماز صبح برای آن است که پیامبر اکرم(ص) وقتی آن را می خواند که هوا تاریک بود. ازاین رو، در حکم قرائت های شبانه است»۳

پی نوشت ها:

۱.آیت اللهی (دادور)، سید مهدی، حضرت امام علی نقی، تهران، انتشارات جهان آرا، ۱۳۶۸، (مصور، ویژه نوجوانان. این کتاب به عربی، ترکی، اردو، انگلیسی، فرانسه و تاجیکی ترجمه شده و از سلسله کتاب های آشنایی با معصومین ۱۲ است)

۲. ارفع، سید کاظم، امام علی النقی، تهران، مؤسسه انتشارات فیض کاشانی، ۱۳۷۰.

۳. سپهر، عباسقلی خان بن میرزا محمدتقی خان، ناسخ التواریخ (زندگانی حضرت امام علی النقی)، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، ۱۳۵۸ ۱۳۵۵ (این کتاب، گسترده ترین و پرمطلب ترین کتاب درباره امام است)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال کنید

*

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت