۹۵/۱۰/۱۸ مراسم هفتگی

منتشر شده در : ۱۳۹۵/۱۲/۰۴

حجت الاسلام احمدیان سخنرانی ۹۵/۱۰/۱۸ مراسم هفتگی هیات کربلا

وقتی باور کردیم احکام الهی به نفع ماست دور گناه را خط می کشیم.
در راه رسیدن به خدا و تکامل یک سری ابزاری لازمند و باید یک سری کارهای انجام دهیم. در جلسات گذشته به دو ابزار اشاره کردیم :

۱. باید خودمان را موعظه کنیم.
۲. باید دشمن شناسی داشته باشیم تا دشمن آشکار که به تعبیر قرآن “عدو مبین” که شیطان است را بشناسیم .
اما ابزار سوم این است که بدانیم احکام اسلام به نفع ماست و آنچه خداوند متعال واجب کرده است به نفع ماست و آنچه که حرام شده به ضرر ماست و اگر به این باور برسیم گناه نمیکنیم .

هرچه حرام است به ضرر و واجبات به نفع ماست.
باید باور کنیم که گناهان ما برای خدا ضرری ندارد و هرچه ضرر هست به خود ما برمیگردد و کارهای نیک ما هم به نفع خود ماست.
اگر ما مانند امامان معصوم(علیهم السلام) که به این باور رسیدن که احکام الهی به نفع انسان است؛ برسیم میتوانیم دور گناه را خط بکشیم.
در آیات متعددی از قرآن کریم به این تعابیر اشاره شده است. خداوند متعال در آیه ۶ سوره عنکبوت می فرماید:
وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ
و هر کس ( با نفس خود یا دشمن خدا ) جهاد کند جز این نیست که به سود خود جهاد می کند ، زیرا خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.
در آخر آیه تاکیداتی وجود دارد بر بی نیازی خداوند متعال و اینکه همه هستی محتاج خداونداست و این ما هستیم که به او احتیاج داریم .
خداوند پیامبران و اولیای الهی را فرستاد تا بشر را هدایت کنند و بهشت بروند البته خود انسان هست که با اعمالش کار سخت را آسان و آسان را سخت میکند.
در آیه ۱۶۰ سوره انعام خداوند متعال میفرمایند:
مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزي‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ

پاداش بیشتر، مجازات کمتر: در این آیه، اشاره به رحمت و پاداش وسیع خداوند که در انتظار افراد نیکوکار است، کرده و تهدیدهاى آیه را با این تشویقها تکمیل مى‏کند و مى‏گوید: «هر کسى کار نیکى به جا آورد، ده برابر به او پاداش داده مى‏شود» (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها).
«و هر کس کار بدى انجام دهد، جز به همان مقدار، کیفر داده نمى‏شود» (وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها).
و براى تأکید این جمله را نیز اضافه مى‏کند که «به آنها هیچ گونه ستمى نخواهد شد» و تنها به مقدار عملشان کیفر مى‏بینند (وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ).
منظور از «حسنة» و «سیئة» در آیه فوق، هر گونه «کار نیک و فکر نیک و عقیده نیک و یا بد» است.
در آیه ۱۰۸ سوره یونس خداوند متعال بیان میکند:
قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنِ اهْتَدي‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْکُمْ بِوَکيلٍ
 بگو: ای مردم ، به یقین حق ( قرآن و دین اسلام ) از جانب پروردگارتان به شما رسیده ، پس هر که هدایت پذیرد همانا به سود خود هدایت می یابد ، و هر که گمراه شود حتما به زیان خود گمراه می شود ، و من نگهبان و متصدّی امور شما نیستم.
از آیات اینگونه برداشت میشود که اگر ما باور کنیم که احکام الهی و واجبات به نفع و انجام محرمات به ضرر ماست
با عشق از گناهان دوری میکنیم .

حجت الاسلام احمدیان
سخنرانی ۹۵/۱۰/۱۸ مراسم هفتگی
هیات کربلا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال کنید

*

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت