شمشیر در جنگ نرم فکرها و اراده ها

منتشر شده در : ۱۳۹۵/۱۲/۰۵

در جنگ نرم فکر ها و اراده ها من شمشیر کشیده ام…

یادی از مرحوم سبزواری:

در مورد مرحوم حمید، اوّلاً ایشان قریحه‌ی شعری‌اش خیلی خوب بود؛ واقعاً شاعر بود؛ یعنی شاعر بالذّات بود، متصنّع نبود. ثانیاً تسلّط بر انواع شعر داشت، تسلّط بر گستره‌ی واژگانی داشت، یعنی واژگان وسیعی در اختیارش بود، تنوّع در شعر داشت، به‌روز بود، مهم این است که به‌روز بود.
به نظر من ویژگی بی‌نظیر مرحوم حمید سبزواری سرودهای او است؛ هم از لحاظ کمّیّت، هم از لحاظ کیفیّت و محتوا.

شاعران، یکی از فاخرترین سرمایه کشور:

شاعر، سرمایه‌ی کشور است؛ جزو فاخرترین و عزیزترین سرمایه‌های هر کشوری شاعر است.
اگر شعری داشته باشیم که نسبت به مسائل جاری کشور هیچ موضعی نداشته باشد، این شعر به کار نیاز کشور نمی‌آید؛ باید موضع داشته باشد.
از فلان هنرمند بی‌اعتقاد ولنگاری که نسبت به مفاهیم انقلاب‌اسلامی و نسبت به اسلام یک‌ذرّه از خودش گرایش در طول این ۳۸سال نشان نداده است تجلیل میشود [امّا] از یک هنرمندی که همه‌ی عمرش را در این راه گذاشته، اصلاً هیچ تجلیلی نمیشود… این خیلی روش غلطی است.
شعرمان را شعر زنده و جاندار و موضع‌دار قرار بدهیم و افراد ترویج کنند، صداوسیما ترویج کند، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ترویج کنند.

 

 توصیه‌هایی به شاعران:

  • سرود از همه‌ی انواع شعر اثرگذاری‌اش بیشتر است… اگر ما یک سرود مناسبی مناسب با وضع زمان داشته باشیم که این را جوانها در اردوها؛ در کوهنوردی؛ در راه‌پیمایی بیست‌ودوّم بهمن بخوانند، اینها تکرار و گسترش دادن معارفی است که ما احتیاج به گسترش آنها داریم.
  •  نوحه خیلی اثر دارد، خیلی میتواند تأثیر بگذارد؛ [البتّه‌] اگر مضمونی در این نوحه‌ها وجود داشته باشد.
  •  من شمشیر را کشیدم، از چپ و راست داریم میزنیم؛ منتها نوع شمشیرِ امروز و نوع میدانِ امروز با نوع میدانِ آن سالهای اوّل تفاوت دارد.
  •  ما در جنگِ نرمیم؛ در جنگِ سیاسی، فرهنگی، امنیّتی و نفوذی هستیم؛ فکرها و اراده‌ها دارند با هم میجنگند.
  •  در زمینه‌ی شعر کارهای نکرده زیاد است؛ یکی‌اش مسئله‌ی ترجمه است… شعر فارسی در زمینه‌های مختلف [ترجمه شود].
  • تربیت شاعر کار همین مجموعه‌های فنّیِ مردمی و مانند اینها است. دستگاه‌های دولتی هم اگر میخواهند کاری بکنند باید به اینها کمک کنند.
  • کاری کنیم که شعرهای آئینی یک مجموعه‌ای از معارف ائمّه باشد؛ یعنی وقتی‌که این شعر را شما دادید به مدّاح و فرض کنید این را در جلسه خواند، این به‌قدر چند منبر خوب اثر بگذارد.

۱۳۹۵/۰۳/۳۱

بیانات امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) در دیدار شاعران

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال کنید

*

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت